Л3

 ЛЕКЦІЯ3 Державне управління охороною праці, державний нагляд і громадський  контроль.

1.Поняття управління охороною праці

Охорона праці – складна, багатофункціональна система, що має свою
специфічну мету, завдання та засоби їх вирішення. Вона покликана захи-
щати працюючих на виробництві від його негативних факторів, зберігати
їх здоров’я і високу працездатність. Тому основною метою управління
охороною праці є вдосконалення організації роботи із забезпечення без-
пеки праці, зниження травматизму та аварійності на основі вирішення
комплексу завдань щодо створення безпечних і нешкідливих умов праці
на виробництві, надання лікувально-профілактичного і санітарно-
побутового обслуговування працюючих.
Під управлінням охороною праці розуміють планомірний процес
впливу на виробничу систему для отримання заданих показників, що ха-
рактеризують здоровий стан умов праці. Управління охороною праці мо-
жна уявити як безперервний процес дій, що включає:
-  оцінку параметрів умов праці;
-  формування мети і постановку завдань;
-  розробку програм з охорони  праці;
-  реалізація програм та оцінка їх ефективності;
-  стимулювання виконавців.
Управління охороною праці можна охарактеризувати також як роз-
робку, прийняття та реалізацію рішень, спрямованих на досягнення без-
пеки на виробництві, у т.ч. створення здорових і безпечних умов праці.
Управління охороною праці має орган і об’єкт управління, вхідну і
вихідну інформацію, прямий і зворотній зв’язок з виробництвом.
Об’єктом управління охороною праці є стан умов праці на робочих
місцях. У ширшому розумінні об’єкт управління охороною праці – це ді-
яльність функціональних служб і структурних підрозділів із забезпечення
безпечних і нешкідливих умов праці на робочих місцях, виробничих ді-
лянках і на підприємстві в цілому.
У вирішенні різноманітних завдань у сфері управління охороною
праці беруть участь як державні органи, так і безпосередньо керівники
підприємств, структурних підрозділів, профспілкових організацій.
В умовах роздержавлення, утворення великої кількості суб’єктів під-
приємницької діяльності з різними формами власності роль держави у
вирішенні завдань охорони праці суттєво зростає. Держава виступає га-
рантом створення безпечних та нешкідливих умов праці для працівників
підприємств, установ, організацій усіх форм власності.

2. Державне управління охороною праці

Державне управління охороною праці в Україні здійснюють:
-  Кабінет Міністрів України;
-  Державний комітет України з промислової безпеки, охорони праці
та гірничого нагляду ( Держгірпромнагляд );
-  Міністерства та інші центральні органи державної виконавчої вла-
ди;
-  місцеві державні адміністрації, місцеві Ради народних депутатів;
-  об’єднання підприємств (асоціації, концерни, корпорації та ін.).
Закон України «Про охорону праці» містить норми прямої дії, що ви-
значають повноваження кожного з цих органів.

3. Повноваження Кабінету Міністрів Українищодо охорони праціКабінет Міністрів України:

-  забезпечує реалізацію державної політики в галузі охорони праці;
-  визначає функції міністерств, інших центральних органів держав-
ної виконавчої влади щодо створення безпечних і нешкідливих умов пра-
ці та нагляду за охороною праці;
-  подає на затвердження Верховною Радою України загальнодержа-
вну програму поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого се-
редовища;
-  встановлює єдину державну статистичну звітність з питань охоро-
ни праці.
Для розробки і реалізації цілісної системи державного управління
охороною праці при Кабінеті Міністрів України створюється Національ-
на рада з питань безпечної життєдіяльності населення, яку очолює віце-
прем`єр-міністр України.
Національна рада виконує такі функції:
-  створює єдину систему державного управління охороною праці;
-  вносить до розгляду Кабміну пропозиції щодо вдосконалення цієї
системи;
-  організовує і забезпечує контроль за виконанням загальнодержав-
них актів та рішень уряду з питань охорони праці;
-  розробляє загальнодержавну програму і законопроекти з питань
охорони праці, вносить пропозиції щодо вдосконалення законодавства з
цих питань;
-  координує діяльність центральних і місцевих органів державної
виконавчої влади з питань охорони праці, організовує перевірки діяльно-
сті їх у сфері праці;
-  бере участь у міжнародній співпраці з питань безпеки життєдіяль-
ності та охорони праці, сприяє вивченню, узагальненню і поширенню до-
свіду з охорони праці, здійснює контроль за виконанням укладених дого-
ворів.



4.Повноваження Державного комітету
                        України з промислової безпеки,
                        охорони праці та гірничого нагляду                        ( Держгірпромнагляд )

Державний комітет України з  промислової безпеки, охорони праці
та гірничого нагляду(до 2005 року Держнаглядохоронпраці) є урядовим
органом державного управління,  який діє у    своїй діяльності керується
Конституцією та законами України, актами Президента України і Кабіне-
ту Міністрів України,  Положенням, затвердженим Постановою Кабінету
Міністрів України від 15 листопада 2005 р. № 1090.
Згідно з повноваженнями у сфері управління охороною праці Держ-
гірпромнагляд:
-  здійснює комплексне управління охороною праці та контролює
виконання функцій державного управління охороною праці міністерст-
вами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою Міністрів
Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та орга-
нами місцевого самоврядування;
-  бере участь у формуванні державної політики у сфері охорони
праці та забезпечує її реалізацію у цій галузі;
-  координує роботу міністерств, інших центральних органів виконав-
чої влади, Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих держад-
міністрацій,  органів місцевого самоврядування,  підприємств,  інших
суб’єктів господарювання у сфері безпеки, гігієни праці та виробничого
середовища, промислової безпеки, поводження з вибуховими матеріалами
промислового призначення та об’єктами підвищеної небезпеки;
-  розробляє разом з міністерствами, іншими центральними органами
виконавчої влади, Фондом соціального страхування від нещасних випад-
ків на виробництві та професійних захворювань,  всеукраїнськими
об’єднаннями роботодавців та профспілок проект загальнодержавної
програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого сере-
довища і контролює її виконання;
-  проводить державну реєстрацію великотоннажних автомобілів та
інших технологічних транспортних засобів, що не підлягають експлуата-
ції у вулично-дорожній мережі загального користування, та реєструє пі-
діймальні споруди, парові і водогрійні котли, посудини, що працюють під
тиском, трубопроводи пари та гарячої води, об’єкти нафтогазового ком-
плексу та інші об’єкти;
-  визначає порядок проведення навчання і перевірки знань посадо-
вих осіб з питань охорони праці, погоджує навчальні плани і програми
підготовки,  перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з
охорони праці, видає дозволи на проведення навчання посадових осіб та
працівників з питань охорони праці;
-  проводить у межах своїх повноважень розслідування аварій, гру-
пових нещасних випадків, нещасних випадків з тяжкими та смертельни-
ми наслідками на виробництві;
-  веде облік аварій та оперативний облік потерпілих внаслідок не-
щасних випадків, які підлягають спеціальному розслідуванню, аналізує їх
причини, готує пропозиції щодо запобігання таким випадкам;
-  організовує роботу з сертифікації засобів індивідуального захисту
працівників, підготовки, атестації та сертифікації фахівців з державного
контролю та систем управління охороню праці, приймає участь у прове-
денні аудиту з питань охорони праці;
-  бере участь у прийнятті в експлуатацію виробничих об’єктів та
об’єктів соціально-культурного призначення;
-  веде державний реєстр нормативно-правових актів з охорони праці
та промислової безпеки;
-  бере участь у проведенні експертизи проектів будівництва (рекон-
струкції, технічного переоснащення) підприємств і виробничих об’єктів,
засобів виробництва,  засобів колективного та індивідуального захисту
працівників на їх відповідність нормативно-правовим актам з охорони
праці та промислової безпеки;
-  готує пропозиції щодо вдосконалення системи обліку, звітності та
державної статистики з питань охорони праці, промислової безпеки;
-  бере участь у підготовці проектів міжнародних договорів України,
готує в межах своєї компетенції пропозиції щодо укладання, денонсації
таких договорів;
-  виконує інші функції відповідно до покладених на нього завдань.
Рішення Держгірпромнагляду з питань охорони праці, що належать
до його компетенції, є обов’язковими для виконання всіма міністерства-
ми, іншими центральними органами державної виконавчої влади, місце-
вими державними адміністраціями, місцевими радами народних депута-
тів та підприємствами. 

5. Повноваження міністерств та центральних органівдержавної виконавчої влади щодо охорони праці

Міністерство праці і соціальної політики:
-  здійснює державну експертизу умов праці;
-  визначає порядок та здійснює контроль за якістю проведення ате-
стації робочих місць щодо їх відповідності нормативним актам про охо-
рону праці;
-  бере участь у розробці нормативних актів з охорони праці.
Міністерство охорони здоров’я:
-  розробляє гігієнічно обґрунтовані нормативи показників шкідли-
вих факторів на робочих місцях і в межах робочої зони об’єктів;
-  розробляє санітарні норми щодо нормативів і методик визначення
показників шкідливих факторів;
-  здійснює контроль за виконанням вимог гігієни праці і виробни-
чого середовища;
-  розроблює методику проведення атестації робочих місць на їхню
відповідність нормативним актам про охорону праці та з оцінки тяжкості
роботи тощо.
Інші міністерства та центральні органи державної виконавчої влади:
-  проводять єдину науково-технічну політику в галузі охорони пра-
ці;
-  розробляють і реалізують комплексні заходи щодо поліпшення
безпеки, гігієни праці і виробничого середовища в галузі;
-  здійснюють методичне керівництво діяльністю підприємств в га-
лузі охорони праці;
-  укладають з відповідними галузевими профспілками угоди з по-
ліпшення умов і безпеки праці;
-  фінансують опрацювання і перегляд нормативних актів про охо-
рону праці;
-  організують у встановленому порядку навчання і перевірку знань
та норм охорони праці керівними працівниками і спеціалістами галузі;
-  створюють у разі необхідності професійні воєнізовані аварійно-
рятувальні формування, що діють відповідно до типового положення, за-
твердженого Державним комітетом України з нагляду за охороною праці;
-  здійснюють внутрівідомчий контроль за станом охорони праці.
Для координації, вдосконалення роботи з охорони праці і контролю
за цією роботою в центральному апараті міністерств та інших централь-
них органах державної виконавчої влади створюються служби з охорони
праці.

6.  Повноваження місцевих державних адміністрацій, рад народних депутатів і об’єднань підприємству галузі охорони праці
Місцеві державні адміністрації і ради народних депутатів у межахвідповідної території:

-  забезпечують реалізацію державної політики в галузі охорони
праці;
-  формують за участю профспілок програми заходів з питань безпе-
ки, гігієни праці і виробничого середовища, що мають міжгалузеве зна-
чення;
-  організовують у разі необхідності регіональні аварійно-рятувальні
формування;
-  здійснюють контроль за додержанням нормативних актів про охо-
рону праці;
-  створюють у разі необхідності фонди охорони праці.
Для виконання названих функцій місцеві органи влади створюють
відповідні структурні підрозділи.
Повноваження в галузі охорони праці асоціацій, корпорацій, концер-
нів та інших об’єднань визначаються їх статутами або договорами між
підприємствами, які утворили об’єднання
Для виконання делегованих об’єднанню функцій в його апараті ство-
рюються служби з охорони праці.


7. Управління охороною праці на виробництві.Система управління охороною праці на виробництві

Система управління охороною праці  (СУОП)  на виробництві –  це 
сукупність взаємопов’язаних правових, соціально-економічних, організа-
ційно-технічних, санітарно-гігієнічних та лікувально-профілактичних рі-
шень, направлених на попередження аварій, нещасних випадків, профе-
сійних захворювань, а також засобів, які забезпечують збереження життя,
здоров’я та працездатність людини в процесі праці.
Метою впровадження СУОП є безпечні і нешкідливі умови праці
працівників на всіх виробничих процесах. При цьому мусить забезпечу-
ватись не лише своєчасне усунення будь-яких порушень нормативних ак-
тів з охорони праці,  але і завчасне попередження можливості їх виник-
нення.
Система управління охороною праці – це багатоступенева, багаторі-
внева система, яка включає наступні рівні управління охороною праці:
-  міністерство –  галузь  (керівництво,  відділ охорони праці,  науково-
технічний відділ);
-  об’єднання – комбінати (керівництво, відділ охорони праці, науково-
технічний відділ);
-  виробничі підприємства, організації (керівництво, відділ або служба 
охорони праці, науково-технічний відділ);
-  цеха, відділення, філії (керівництво, інженер з охорони праці, спеціа-
лісти);
-  робоче місце (виконавець-керівник лінійних служб, працівники).
Система управління охороною праці керується відповідними зако-
нодавчими і нормативними  актами, вона передбачає опрацювання і за-
твердження роботодавцем (керівником) окремих нормативних докумен-
тів: положень та інструкцій з питань охорони праці, які є обов’язковими
для виконання на підприємстві.

 8. Задачі управління охороною праці

На будь-якому рівні управління охороною праці вирішуються насту-
пні основні задачі:
-  навчання безпечним методам праці;
-  забезпечення безпеки устаткування і виробничих процесів;
-  забезпечення належного утримання приміщень і споруд;
-  створення належних санітарно-гігієнічних умов праці;
-  забезпечення працівників засобами індивідуального і колективного за-
хисту;
-  організація лікувально-профілактичного обслуговування працівників;
-  здійснення професійного добору.
Для вирішення зазначених задач необхідно
-  встановити єдиний  порядок щодо планування, організації та
контролю за охороню праці (умови праці, безпека праці, дотримання
технологічних норм, правил експлуатації машин, механізмів тощо);
-  мати достовірну інформацію і своєчасно доводити її до пра-
цівників підприємств щодо стану умов праці, причин і наслідків ава-
рій та нещасних випадків на робочих місцях,  ефективності заходів
профілактики безпеки праці;
-  використовувати економічні методи для підвищення зацікавленості
працівників щодо впровадження у виробництво безпечної техніки,
технології, в дотримуванні вимог правил, норм та інструкцій з охоро-
ни праці;
-  застосовувати заходи впливу,  направлені на підвищення особистої
відповідальності працівників і спеціалістів щодо забезпечення безпе-
ки праці, робочих – за дотриманням вимог інструкцій при виконанні
тих чи інших робіт.
Навчання, інструктаж і перевірка знань працівників з питань охоро-
ни праці здійснюється відповідно НПАОП 0.00-4.12-05.
Пропаганда охорони праці передбачає:
-  створення куточків, кабінетів з охорони праці;
-  проведення днів охорони праці;
-  демонстрування навчальних фільмів, плакатів, інших відео ма-
теріалів з охорони праці;
-  проведення оглядів, круглих столів, семінарів з охорони праці
тощо.
Для забезпечення безпеки працівників від дії технологічного устат-
кування, засобів зв’язку і оргтехніки, електротехнічних і вентиляційних
установок,  систем тепло-,  водо-  і газопостачання,  будівельної техніки,
транспортних засобів, підіймальних машин і механізмів, які використо-
вуються або запроваджуються в експлуатацію, здійснюють:
-  призначення осіб, відповідальних за утримання цього устатку-
вання в належному стані;
-  завчасний контроль устаткування на відповідність вимогам
норм і правил безпеки праці, за наявність сертифікатів;
-  вивчення проектної та технічної документації, визначення за-
ходів безпечної експлуатації устаткування у відповідних інструкціях;
-  встановлення порядку введення  в експлуатацію нового устат-
кування або такого, що пройшло ремонт після відпрацьованого амор-
тизаційного терміну;
-  своєчасне навчання персоналу, який обслуговує, використовує
устаткування;
-  організацію своєчасного проведення ремонтів і випробувань
згідно встановлених нормативів.
Для устаткування підвищеної небезпеки встановлюється порядок
введення в експлуатацію, організація нагляду, підтримки у справному і
безпечному стані.
Виробниче устаткування,  транспортні засоби,  які вводяться в екс-
плуатацію після реконструкції, повинні відповідати вимогам норматив-
них актів з охорони праці.
Безпека виробничих процесів забезпечується при проектуванні, тех-
нічному переоснащенні, шляхом цілеспрямованого вдосконалення тех-
нологій.
Проекти на будівництво, реконструкцію в розділі “Охорона праці”
повинні мати вимоги безпеки виробничих процесів і передбачати усу-
нення безпосереднього контакту працівників з шкідливими і небезпеч-
ними виробничими факторами.
Безпечність виробничих процесів забезпечується:
-  вибором технологічних процесів;
-  вибором виробничих майданчиків,  об’єктів виробничих при-
міщень;
-  вибором матеріалів, способів їх транспортування і зберігання;
-  вибором і розміщенням виробничого устаткування;
-  навчанням персоналу;
-  використанням ЗІЗ і ЗКЗ (ЗІЗ – засоби індивідуального захис-
ту; ЗКЗ – засоби колективного захисту).
-  включення вимог охорони праці в інструкції з експлуатації або
технологічні карти.
Виробничі приміщення, інженерні мережі, які вводяться в експлуа-
тацію після будівництва або реконструкції, повинні відповідати вимогам
відповідних актів з охорони праці.
Проектна документація на будівництво і реконструкцію приміщень і
споруд повинні проходити експертизу на відповідність її вимогам нор-
мативних актів з охорони праці та пожежної безпеки (ДНАОП 0.00-4.20-94).
Безпечна експлуатація приміщень, споруд, інженерних мереж забез-
печується:
-  призначенням осіб, відповідальних за їх експлуатацію та утри-
мання в справному і безпечному стані;
-  встановлення спостереження за їх технічним станом;
-  організацією періодичного обстеження і плановозапобіжного
ремонту.
Об’єктами підвищеної небезпеки є : посудини, працюючі під тис-
ком;  підіймальні засоби;  електроустаткування;  об’єкти газового госпо-
дарства; транспорт тощо.
Робота з об’єктами підвищеної небезпеки охоплює:
-  планування робіт з безпечної експлуатації цих об’єктів,  їх
своєчасний ремонт і опосвідчення;
-  призначення навчання й атестація персоналу відповідального
за безпечний стан і експлуатацію об’єктів підвищеної небезпеки;
-  призначення,  навчання й атестація виробничого персоналу,
обслуговуючого подібні об’єкти і устаткування;
-  розроблення відповідних інструкцій;
-  контроль за станом об’єктів підвищеної небезпеки;
Факторами, які визначають стан об’єктів підвищеної небезпеки, є:
-  ступінь безпеки конструкцій,  будівель,  устаткування споруд,
приладів;
-  ступінь безпеки розміщення та експлуатації об’єктів;
-  соціально-технологічний і психофізіологічний стан обслуго-
вуючого персоналу.
Забезпечення санітарно-гігієнічних умов праці на робочих місцях у
відповідності до нормативів, встановлених Міністерством охорони здо-
ров’я і Міністерством праці і соціальної політики України, здійснюється
за результатами атестації робочих місць і паспортизації їх санітарно-
технічного стану.
Оцінка фактичного стану умов праці за ступенем шкідливості та
безпеки проводиться на основі гігієнічної класифікації умов праці за по-
казниками вадливості та безпечності факторів виробничого середовища,
важкості і напруженості виробничого процесу.
Нормалізація санітарно-гігієнічних умов праці досягається усунен-
ням причин виникнення і використання ефективних засобів захисту; вдо-
сконаленням устаткування, механізацією і автоматизацією виробничих
процесів;  вентиляцією,  освітленням виробничих приміщень,  а також
своєчасним забезпеченням працівників засобами захисту,  спеціальним
одягом і іншими засобами індивідуального захисту, встановлення чітко-
го порядку їх видачі, використання та зберігання.
Оптимальний режим праці і відпочинку для працівників встановлю-
ється з урахуванням специфіки їх роботи,  фізичного і нервово-
емоційного навантаження, психофізіологічної характеристики праці.
Надання працівникам особливих режимів праці та відпочинку згідно
нормативами, встановленими Міністерством праці та соціальної політи-
ки, передбачається колективним договором.
Лікувально-профілактичне обслуговування працівників, зайнятих на
виконанні робіт з використанням речовин 1-4 класів небезпеки, прово-
диться відповідно нормативним актам з охорони праці.
Організація санітарно-побутового обслуговування повинна перед-
бачати забезпечення працівників санітарно-побутовими приміщеннями,
їх улаштування у відповідності з нормами для тих чи інших виробничих
процесів.
Професіональний добір встановлює фізичну і психофізіологічну
придатність працівників окремих спеціальностей  (водій транспортних
засобів, кранівник і т.п.) до можливості безпечного виконання робіт.

9. Планування робіт з охорони праці та контроль за її безпекою

Робота з охорони праці здійснюється у відповідності з перспектив-
ним і поточним планів створення безпечних і нешкідливих умов праці, в
яких визначені задачі підприємству в цілому і окремим структурним під-
розділам, а також керівникам і спеціалістам.
Планування робіт здійснюється на основі:
-  заходів,  які забезпечують досягнення встановлених нормати-
вів безпеки праці, гігієни праці та виробничого середовища;
-  заходів, передбачених колективним договором;
-  заходів по усуненню недоліків,  виявлених при розслідуванні
нещасних випадків, професійних захворювань і аварій.
Контроль за станом охорони праці включає:
-  оцінку рівня небезпечних виробничих факторів(НВФ) і шкід-
ливих виробничих факторів(ШВФ) на робочих місцях;
-  виявлення порушення вимог законів і нормативних актів з
охорони праці;
-  перевірку усунення раніше виявлених порушень;
-  перевірку виконання працівником обов’язків з охорони праці;
-  перевірку виконання планів робіт з охорони праці;
-  перевірку забезпечення працівників ЗІЗ і ЗКЗ.
Види контролю:
-  зі сторони органів державного нагляду;
-  зі сторони служби з охорони праці;
-  оперативний контроль керівниками і іншими посадовими осо-
бами підприємства;
-  громадський контроль;
-  комісія підприємства, уповноваженою працівниками особою з
питань охорони праці.
Оцінка стану    охорони праці і результатів профілактичної роботи
здійснюється за прийнятими на підприємстві показниками. Як джерело
вихідної інформації використовуються: акти про нещасні випадки, звіти
про виробничий травматизм; матеріали атестації робочих місць, паспор-
та санітарно-гігієнічного стану умов праці; журнали оперативного конт-
ролю за станом охорони праці структурного підрозділу, акти і приписи
перевірок стану охорони праці.
Узагальнені дані про стан охорони праці і результатів профілактич-
ної роботи підготовлюються службою охорони праці і підлягають
обов’язковому розгляду і аналізу на всіх рівнях управління підприємст-
ва.
Стимулювання роботи з охорони праці, направлене на підвищення
зацікавленості працівників у забезпеченні безпечних умов праці, здійс-
нюється відповідно Положенню, існуючому на підприємстві, в якому ви-
значені конкретні показники, умови, види і форми заохочення за активну
участь і ініціативу в реалізації заходів з підвищення безпеки праці і за
роботу без порушень правил безпеки, а також заходи впливу на поруш-
ників.

10. Методи управління в СУОП

В системі управління охороною праці використовують організацій-
но-розпорядливі, соціально-психологічні та економічні методи управлін-
ня.
Організаційно-розпорядливі методи враховують виконання праців-
никами своїх посадових обов’язків з охорони праці, видання та виконан-
ня наказів, розпоряджень і ін. Це методи прямої дії. Будь-який  регламе-
нтований документ    або усний наказ,  розпорядження повинні
обов’язково виконуватись. Правомірність, оперативність і силу цих дій
визначають  відповідні норми, правила, стандарти, інструкції та інші но-
рмативні  акти.  Ефективність організаційно-розпорядливих методів ґру-
нтується на свідомій дисципліні працівників.
Соціально-психологічні методи передбачають: виховну роботу; на-
вчання і пропаганду з охорони праці; особистий приклад керівників під-
розділів, їх відношення до виконання вимог охорони праці; встановлення
контролю, підвищення дисципліни; створення здорового психологічного
клімату в колективі; моральне стимулювання, застосування адміністра-
тивних, дисциплінарних заходів тощо.
Економічні методи – це управління, з одного боку, з застосуванням
матеріальних стимулів за плідну роботу щодо поліпшення умов та під-
вищення безпеки праці, з іншого – про впровадження економічних санк-

цій за порушення умов праці. 

Немає коментарів:

Дописати коментар