ЛЕКЦІЯ3 Державне управління охороною праці, державний нагляд і громадський контроль.
1.Поняття управління охороною праці
Охорона праці – складна,
багатофункціональна система, що має свою
специфічну мету, завдання та засоби їх вирішення. Вона покликана
захи-
щати працюючих на виробництві від його негативних факторів,
зберігати
їх здоров’я і високу працездатність. Тому основною метою
управління
охороною праці є вдосконалення організації роботи із забезпечення
без-
пеки праці, зниження травматизму та аварійності на основі
вирішення
комплексу завдань щодо створення безпечних і нешкідливих умов
праці
на виробництві, надання лікувально-профілактичного і санітарно-
побутового обслуговування працюючих.
Під управлінням охороною праці розуміють планомірний процес
впливу на виробничу систему для отримання заданих показників, що
ха-
рактеризують здоровий стан умов праці. Управління охороною праці
мо-
жна уявити як безперервний процес дій, що включає:
- оцінку параметрів умов
праці;
- формування мети і
постановку завдань;
- розробку програм з
охорони праці;
- реалізація програм та
оцінка їх ефективності;
- стимулювання виконавців.
Управління охороною праці можна охарактеризувати також як роз-
робку, прийняття та реалізацію рішень, спрямованих на досягнення
без-
пеки на виробництві, у т.ч. створення здорових і безпечних умов
праці.
Управління охороною праці має орган і об’єкт управління, вхідну і
вихідну інформацію, прямий і зворотній зв’язок з виробництвом.
Об’єктом
управління охороною праці є стан умов праці на робочих
місцях. У ширшому розумінні об’єкт управління охороною праці – це
ді-
яльність функціональних служб і структурних підрозділів із
забезпечення
безпечних і нешкідливих умов праці на робочих місцях, виробничих
ді-
лянках і на підприємстві в цілому.
У вирішенні різноманітних завдань у сфері управління охороною
праці беруть участь як державні органи, так і безпосередньо
керівники
підприємств, структурних підрозділів, профспілкових організацій.
В умовах роздержавлення, утворення великої кількості суб’єктів
під-
приємницької діяльності з різними формами власності роль держави у
вирішенні завдань охорони праці суттєво зростає. Держава виступає
га-
рантом створення безпечних та нешкідливих умов праці для
працівників
підприємств, установ, організацій усіх форм власності.
2. Державне управління охороною праці
Державне управління охороною праці в Україні здійснюють:
- Кабінет Міністрів
України;
- Державний комітет України
з промислової безпеки, охорони праці
та гірничого нагляду ( Держгірпромнагляд );
- Міністерства та інші
центральні органи державної виконавчої вла-
ди;
- місцеві державні
адміністрації, місцеві Ради народних депутатів;
- об’єднання підприємств
(асоціації, концерни, корпорації та ін.).
Закон України «Про охорону праці» містить норми прямої дії, що ви-
значають повноваження кожного з цих органів.
3. Повноваження Кабінету Міністрів Українищодо охорони праціКабінет Міністрів України:
- забезпечує реалізацію
державної політики в галузі охорони праці;
- визначає функції
міністерств, інших центральних органів держав-
ної виконавчої влади щодо створення безпечних і нешкідливих умов
пра-
ці та нагляду за охороною праці;
- подає на затвердження
Верховною Радою України загальнодержа-
вну програму поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого
се-
редовища;
- встановлює єдину державну
статистичну звітність з питань охоро-
ни праці.
Для розробки і реалізації цілісної системи державного управління
охороною праці при Кабінеті Міністрів України створюється Національ-
на рада з питань
безпечної життєдіяльності населення, яку очолює віце-
прем`єр-міністр України.
Національна рада
виконує такі функції:
- створює єдину систему
державного управління охороною праці;
- вносить до розгляду
Кабміну пропозиції щодо вдосконалення цієї
системи;
- організовує і забезпечує
контроль за виконанням загальнодержав-
них актів та рішень уряду з питань охорони праці;
- розробляє
загальнодержавну програму і законопроекти з питань
охорони праці, вносить пропозиції щодо вдосконалення законодавства
з
цих питань;
- координує діяльність
центральних і місцевих органів державної
виконавчої влади з питань охорони праці, організовує перевірки
діяльно-
сті їх у сфері праці;
- бере участь у міжнародній
співпраці з питань безпеки життєдіяль-
ності та охорони праці, сприяє вивченню, узагальненню і поширенню
до-
свіду з охорони праці, здійснює контроль за виконанням укладених
дого-
ворів.
4.Повноваження Державного комітету
України з промислової
безпеки,
охорони праці та
гірничого нагляду ( Держгірпромнагляд )
Державний комітет України з промислової безпеки, охорони праці
та гірничого нагляду(до 2005 року Держнаглядохоронпраці) є
урядовим
органом державного управління,
який діє у своїй діяльності
керується
Конституцією та законами України, актами Президента України і
Кабіне-
ту Міністрів України,
Положенням, затвердженим Постановою Кабінету
Міністрів України від 15 листопада 2005 р. № 1090.
Згідно з
повноваженнями у сфері управління охороною праці Держ-
гірпромнагляд:
- здійснює комплексне
управління охороною праці та контролює
виконання функцій державного управління охороною праці міністерст-
вами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою
Міністрів
Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та орга-
нами місцевого самоврядування;
- бере участь у формуванні
державної політики у сфері охорони
праці та забезпечує її реалізацію у цій галузі;
- координує роботу
міністерств, інших центральних органів виконав-
чої влади, Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих
держад-
міністрацій, органів
місцевого самоврядування,
підприємств, інших
суб’єктів господарювання у сфері безпеки, гігієни праці та виробничого
середовища, промислової безпеки, поводження з вибуховими
матеріалами
промислового призначення та об’єктами підвищеної небезпеки;
- розробляє разом з
міністерствами, іншими центральними органами
виконавчої влади, Фондом соціального страхування від нещасних
випад-
ків на виробництві та професійних захворювань, всеукраїнськими
об’єднаннями роботодавців та профспілок проект загальнодержавної
програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого
сере-
довища і контролює її виконання;
- проводить державну
реєстрацію великотоннажних автомобілів та
інших технологічних транспортних засобів, що не підлягають
експлуата-
ції у вулично-дорожній мережі загального користування, та реєструє
пі-
діймальні споруди, парові і водогрійні котли, посудини, що
працюють під
тиском, трубопроводи пари та гарячої води, об’єкти нафтогазового
ком-
плексу та інші об’єкти;
- визначає порядок
проведення навчання і перевірки знань посадо-
вих осіб з питань охорони праці, погоджує навчальні плани і
програми
підготовки, перепідготовки
та підвищення кваліфікації спеціалістів з
охорони праці, видає дозволи на проведення навчання посадових осіб
та
працівників з питань охорони праці;
- проводить у межах своїх
повноважень розслідування аварій, гру-
пових нещасних випадків, нещасних випадків з тяжкими та
смертельни-
ми наслідками на виробництві;
- веде облік аварій та
оперативний облік потерпілих внаслідок не-
щасних випадків, які підлягають спеціальному розслідуванню,
аналізує їх
причини, готує пропозиції щодо запобігання таким випадкам;
- організовує роботу з
сертифікації засобів індивідуального захисту
працівників, підготовки, атестації та сертифікації фахівців з
державного
контролю та систем управління охороню праці, приймає участь у
прове-
денні аудиту з питань охорони праці;
- бере участь у прийнятті в
експлуатацію виробничих об’єктів та
об’єктів соціально-культурного призначення;
- веде державний реєстр
нормативно-правових актів з охорони праці
та промислової безпеки;
- бере участь у проведенні
експертизи проектів будівництва (рекон-
струкції, технічного переоснащення) підприємств і виробничих
об’єктів,
засобів виробництва,
засобів колективного та індивідуального захисту
працівників на їх відповідність нормативно-правовим актам з
охорони
праці та промислової безпеки;
- готує пропозиції щодо
вдосконалення системи обліку, звітності та
державної статистики з питань охорони праці, промислової безпеки;
- бере участь у підготовці
проектів міжнародних договорів України,
готує в межах своєї компетенції пропозиції щодо укладання,
денонсації
таких договорів;
- виконує інші функції
відповідно до покладених на нього завдань.
Рішення Держгірпромнагляду з питань охорони праці, що належать
до його компетенції, є обов’язковими для виконання всіма
міністерства-
ми, іншими центральними органами державної виконавчої влади,
місце-
вими державними адміністраціями, місцевими радами народних депута-
тів та підприємствами.
5. Повноваження міністерств та центральних органівдержавної виконавчої влади щодо охорони праці
Міністерство
праці і соціальної політики:
- здійснює державну
експертизу умов праці;
- визначає порядок та
здійснює контроль за якістю проведення ате-
стації робочих місць щодо їх відповідності нормативним актам про
охо-
рону праці;
- бере участь у розробці
нормативних актів з охорони праці.
Міністерство охорони здоров’я:
- розробляє гігієнічно
обґрунтовані нормативи показників шкідли-
вих факторів на робочих місцях і в межах робочої зони об’єктів;
- розробляє санітарні норми
щодо нормативів і методик визначення
показників шкідливих факторів;
- здійснює контроль за
виконанням вимог гігієни праці і виробни-
чого середовища;
- розроблює методику
проведення атестації робочих місць на їхню
відповідність нормативним актам про охорону праці та з оцінки
тяжкості
роботи тощо.
Інші міністерства
та центральні органи державної виконавчої влади:
- проводять єдину
науково-технічну політику в галузі охорони пра-
ці;
- розробляють і реалізують
комплексні заходи щодо поліпшення
безпеки, гігієни праці і виробничого середовища в галузі;
- здійснюють методичне
керівництво діяльністю підприємств в га-
лузі охорони праці;
- укладають з відповідними
галузевими профспілками угоди з по-
ліпшення умов і безпеки праці;
- фінансують опрацювання і
перегляд нормативних актів про охо-
рону праці;
- організують у
встановленому порядку навчання і перевірку знань
та норм охорони праці керівними працівниками і спеціалістами
галузі;
- створюють у разі
необхідності професійні воєнізовані аварійно-
рятувальні формування, що діють відповідно до типового положення,
за-
твердженого Державним комітетом України з нагляду за охороною
праці;
- здійснюють внутрівідомчий
контроль за станом охорони праці.
Для координації, вдосконалення роботи з охорони праці і контролю
за цією роботою в центральному апараті міністерств та інших
централь-
них органах державної виконавчої влади створюються служби з
охорони
праці.
6.
Повноваження місцевих державних адміністрацій, рад народних депутатів і об’єднань
підприємству галузі охорони праці
Місцеві державні
адміністрації і ради народних депутатів у межахвідповідної
території:
- забезпечують реалізацію
державної політики в галузі охорони
праці;
- формують за участю
профспілок програми заходів з питань безпе-
ки, гігієни праці і виробничого середовища, що мають міжгалузеве
зна-
чення;
- організовують у разі
необхідності регіональні аварійно-рятувальні
формування;
- здійснюють контроль за
додержанням нормативних актів про охо-
рону праці;
- створюють у разі
необхідності фонди охорони праці.
Для виконання названих функцій місцеві органи влади створюють
відповідні структурні підрозділи.
Повноваження в
галузі охорони праці асоціацій, корпорацій, концер-
нів та інших
об’єднань визначаються їх статутами або договорами між
підприємствами,
які утворили об’єднання.
Для виконання делегованих об’єднанню функцій в його апараті ство-
рюються служби з охорони праці.
7. Управління охороною праці на виробництві.Система управління охороною праці на виробництві
Система управління
охороною праці (СУОП) на виробництві – це
сукупність
взаємопов’язаних правових, соціально-економічних, організа-
ційно-технічних, санітарно-гігієнічних та
лікувально-профілактичних рі-
шень, направлених на попередження аварій, нещасних випадків,
профе-
сійних захворювань, а також засобів, які забезпечують збереження
життя,
здоров’я та працездатність людини в процесі праці.
Метою впровадження СУОП
є безпечні і нешкідливі умови праці
працівників на всіх виробничих процесах. При цьому мусить
забезпечу-
ватись не лише своєчасне усунення будь-яких порушень нормативних
ак-
тів з охорони праці, але і
завчасне попередження можливості їх виник-
нення.
Система
управління охороною праці – це багатоступенева, багаторі-
внева система, яка включає наступні рівні управління охороною
праці:
- міністерство – галузь
(керівництво, відділ охорони
праці, науково-
технічний відділ);
- об’єднання – комбінати
(керівництво, відділ охорони праці, науково-
технічний відділ);
- виробничі підприємства,
організації (керівництво, відділ або служба
охорони праці, науково-технічний відділ);
- цеха, відділення, філії
(керівництво, інженер з охорони праці, спеціа-
лісти);
- робоче місце
(виконавець-керівник лінійних служб, працівники).
Система управління охороною праці керується відповідними зако-
нодавчими і нормативними
актами, вона передбачає опрацювання і за-
твердження роботодавцем (керівником) окремих нормативних докумен-
тів: положень та інструкцій з питань охорони праці, які є
обов’язковими
для виконання на підприємстві.
8. Задачі управління охороною праці
На будь-якому рівні управління охороною праці вирішуються насту-
пні основні задачі:
- навчання безпечним
методам праці;
- забезпечення безпеки
устаткування і виробничих процесів;
- забезпечення належного
утримання приміщень і споруд;
- створення належних
санітарно-гігієнічних умов праці;
- забезпечення працівників
засобами індивідуального і колективного за-
хисту;
- організація
лікувально-профілактичного обслуговування працівників;
- здійснення професійного
добору.
Для вирішення
зазначених задач необхідно:
- встановити єдиний порядок щодо планування, організації та
контролю за охороню праці (умови праці, безпека праці, дотримання
технологічних норм, правил експлуатації машин, механізмів тощо);
- мати достовірну
інформацію і своєчасно доводити її до пра-
цівників підприємств щодо стану умов праці, причин і наслідків
ава-
рій та нещасних випадків на робочих місцях, ефективності заходів
профілактики безпеки праці;
- використовувати
економічні методи для підвищення зацікавленості
працівників щодо впровадження у виробництво безпечної техніки,
технології, в дотримуванні вимог правил, норм та інструкцій з
охоро-
ни праці;
- застосовувати заходи
впливу, направлені на підвищення
особистої
відповідальності працівників і спеціалістів щодо забезпечення
безпе-
ки праці, робочих – за дотриманням вимог інструкцій при виконанні
тих чи інших робіт.
Навчання, інструктаж і перевірка знань працівників з питань охоро-
ни праці здійснюється відповідно НПАОП 0.00-4.12-05.
Пропаганда
охорони праці передбачає:
- створення куточків,
кабінетів з охорони праці;
- проведення днів охорони
праці;
- демонстрування навчальних
фільмів, плакатів, інших відео ма-
теріалів з охорони праці;
- проведення оглядів,
круглих столів, семінарів з охорони праці
тощо.
Для забезпечення безпеки працівників від дії технологічного устат-
кування, засобів зв’язку і оргтехніки, електротехнічних і
вентиляційних
установок, систем
тепло-, водо- і газопостачання, будівельної техніки,
транспортних засобів, підіймальних машин і механізмів, які
використо-
вуються або запроваджуються в експлуатацію, здійснюють:
- призначення осіб,
відповідальних за утримання цього устатку-
вання в належному стані;
- завчасний контроль
устаткування на відповідність вимогам
норм і правил безпеки праці, за наявність сертифікатів;
- вивчення проектної та
технічної документації, визначення за-
ходів безпечної експлуатації устаткування у відповідних
інструкціях;
- встановлення порядку
введення в експлуатацію нового устат-
кування або такого, що пройшло ремонт після відпрацьованого амор-
тизаційного терміну;
- своєчасне навчання персоналу,
який обслуговує, використовує
устаткування;
- організацію своєчасного
проведення ремонтів і випробувань
згідно встановлених нормативів.
Для устаткування підвищеної небезпеки встановлюється порядок
введення в експлуатацію, організація нагляду, підтримки у
справному і
безпечному стані.
Виробниче устаткування,
транспортні засоби, які вводяться
в екс-
плуатацію після реконструкції, повинні відповідати вимогам
норматив-
них актів з охорони праці.
Безпека виробничих процесів забезпечується при проектуванні, тех-
нічному переоснащенні, шляхом цілеспрямованого вдосконалення тех-
нологій.
Проекти на будівництво, реконструкцію в розділі “Охорона праці”
повинні мати вимоги безпеки виробничих процесів і передбачати усу-
нення безпосереднього контакту працівників з шкідливими і
небезпеч-
ними виробничими факторами.
Безпечність
виробничих процесів забезпечується:
- вибором технологічних
процесів;
- вибором виробничих
майданчиків, об’єктів виробничих при-
міщень;
- вибором матеріалів,
способів їх транспортування і зберігання;
- вибором і розміщенням
виробничого устаткування;
- навчанням персоналу;
- використанням ЗІЗ і ЗКЗ
(ЗІЗ – засоби індивідуального захис-
ту; ЗКЗ – засоби колективного захисту).
- включення вимог охорони
праці в інструкції з експлуатації або
технологічні карти.
Виробничі приміщення, інженерні мережі, які вводяться в експлуа-
тацію після будівництва або реконструкції, повинні відповідати
вимогам
відповідних актів з охорони праці.
Проектна документація на будівництво і реконструкцію приміщень і
споруд повинні проходити експертизу на відповідність її вимогам
нор-
мативних актів з охорони праці та пожежної безпеки (ДНАОП
0.00-4.20-94).
Безпечна експлуатація приміщень, споруд, інженерних мереж забез-
печується:
- призначенням осіб,
відповідальних за їх експлуатацію та утри-
мання в справному і безпечному стані;
- встановлення
спостереження за їх технічним станом;
- організацією періодичного
обстеження і плановозапобіжного
ремонту.
Об’єктами
підвищеної небезпеки є : посудини, працюючі під тис-
ком; підіймальні
засоби; електроустаткування; об’єкти газового госпо-
дарства; транспорт тощо.
Робота з
об’єктами підвищеної небезпеки охоплює:
- планування робіт з
безпечної експлуатації цих об’єктів, їх
своєчасний ремонт і опосвідчення;
- призначення навчання й
атестація персоналу відповідального
за безпечний стан і експлуатацію об’єктів підвищеної небезпеки;
- призначення, навчання й атестація виробничого персоналу,
обслуговуючого подібні об’єкти і устаткування;
- розроблення відповідних
інструкцій;
- контроль за станом
об’єктів підвищеної небезпеки;
Факторами, які
визначають стан об’єктів підвищеної небезпеки, є:
- ступінь безпеки
конструкцій, будівель, устаткування споруд,
приладів;
- ступінь безпеки
розміщення та експлуатації об’єктів;
- соціально-технологічний і
психофізіологічний стан обслуго-
вуючого персоналу.
Забезпечення санітарно-гігієнічних умов праці на робочих місцях у
відповідності до нормативів, встановлених Міністерством охорони
здо-
ров’я і Міністерством праці і соціальної політики України,
здійснюється
за результатами атестації робочих місць і паспортизації їх
санітарно-
технічного стану.
Оцінка фактичного стану умов праці за ступенем шкідливості та
безпеки проводиться на основі гігієнічної класифікації умов праці
за по-
казниками вадливості та безпечності факторів виробничого
середовища,
важкості і напруженості виробничого процесу.
Нормалізація санітарно-гігієнічних умов праці досягається усунен-
ням причин виникнення і використання ефективних засобів захисту;
вдо-
сконаленням устаткування, механізацією і автоматизацією виробничих
процесів; вентиляцією, освітленням виробничих приміщень, а також
своєчасним забезпеченням працівників засобами захисту, спеціальним
одягом і іншими засобами індивідуального захисту, встановлення
чітко-
го порядку їх видачі, використання та зберігання.
Оптимальний режим праці і відпочинку для працівників встановлю-
ється з урахуванням специфіки їх роботи, фізичного і нервово-
емоційного навантаження, психофізіологічної характеристики праці.
Надання працівникам особливих режимів праці та відпочинку згідно
нормативами, встановленими Міністерством праці та соціальної
політи-
ки, передбачається колективним договором.
Лікувально-профілактичне обслуговування працівників, зайнятих на
виконанні робіт з використанням речовин 1-4 класів небезпеки,
прово-
диться відповідно нормативним актам з охорони праці.
Організація санітарно-побутового обслуговування повинна перед-
бачати забезпечення працівників санітарно-побутовими приміщеннями,
їх улаштування у відповідності з нормами для тих чи інших
виробничих
процесів.
Професіональний добір встановлює фізичну і психофізіологічну
придатність працівників окремих спеціальностей (водій транспортних
засобів, кранівник і т.п.) до можливості безпечного виконання
робіт.
9. Планування робіт з охорони праці та
контроль за її безпекою
Робота з охорони праці здійснюється у відповідності з перспектив-
ним і поточним планів створення безпечних і нешкідливих умов
праці, в
яких визначені задачі підприємству в цілому і окремим структурним
під-
розділам, а також керівникам і спеціалістам.
Планування робіт
здійснюється на основі:
- заходів, які забезпечують досягнення встановлених
нормати-
вів безпеки праці, гігієни праці та виробничого середовища;
- заходів, передбачених
колективним договором;
- заходів по усуненню
недоліків, виявлених при розслідуванні
нещасних випадків, професійних захворювань і аварій.
Контроль за станом охорони праці включає:
- оцінку рівня небезпечних
виробничих факторів(НВФ) і шкід-
ливих виробничих факторів(ШВФ) на робочих місцях;
- виявлення порушення вимог
законів і нормативних актів з
охорони праці;
- перевірку усунення раніше
виявлених порушень;
- перевірку виконання
працівником обов’язків з охорони праці;
- перевірку виконання
планів робіт з охорони праці;
- перевірку забезпечення
працівників ЗІЗ і ЗКЗ.
Види контролю:
- зі сторони органів
державного нагляду;
- зі сторони служби з
охорони праці;
- оперативний контроль
керівниками і іншими посадовими осо-
бами підприємства;
- громадський контроль;
- комісія підприємства,
уповноваженою працівниками особою з
питань охорони праці.
Оцінка стану охорони праці
і результатів профілактичної роботи
здійснюється за прийнятими на підприємстві показниками. Як джерело
вихідної інформації використовуються: акти про нещасні випадки,
звіти
про виробничий травматизм; матеріали атестації робочих місць,
паспор-
та санітарно-гігієнічного стану умов праці; журнали оперативного
конт-
ролю за станом охорони праці структурного підрозділу, акти і
приписи
перевірок стану охорони праці.
Узагальнені дані про стан охорони праці і результатів профілактич-
ної роботи підготовлюються службою охорони праці і підлягають
обов’язковому розгляду і аналізу на всіх рівнях управління
підприємст-
ва.
Стимулювання роботи з охорони праці, направлене на підвищення
зацікавленості працівників у забезпеченні безпечних умов праці,
здійс-
нюється відповідно Положенню, існуючому на підприємстві, в якому
ви-
значені конкретні показники, умови, види і форми заохочення за
активну
участь і ініціативу в реалізації заходів з підвищення безпеки
праці і за
роботу без порушень правил безпеки, а також заходи впливу на
поруш-
ників.
10. Методи управління в СУОП
В системі управління охороною праці використовують організацій-
но-розпорядливі, соціально-психологічні та економічні методи
управлін-
ня.
Організаційно-розпорядливі
методи враховують виконання праців-
никами своїх посадових обов’язків з охорони праці, видання та
виконан-
ня наказів, розпоряджень і ін. Це методи прямої дії.
Будь-який регламе-
нтований документ або
усний наказ, розпорядження повинні
обов’язково виконуватись. Правомірність, оперативність і силу цих
дій
визначають відповідні
норми, правила, стандарти, інструкції та інші но-
рмативні акти. Ефективність організаційно-розпорядливих
методів ґру-
нтується на свідомій дисципліні працівників.
Соціально-психологічні
методи передбачають: виховну роботу; на-
вчання і пропаганду з охорони праці; особистий приклад керівників
під-
розділів, їх відношення до виконання вимог охорони праці;
встановлення
контролю, підвищення дисципліни; створення здорового
психологічного
клімату в колективі; моральне стимулювання, застосування
адміністра-
тивних, дисциплінарних заходів тощо.
Економічні методи – це управління,
з одного боку, з застосуванням
матеріальних стимулів за плідну роботу щодо поліпшення умов та
під-
вищення безпеки праці, з іншого – про впровадження економічних
санк-
цій за порушення умов праці.
Немає коментарів:
Дописати коментар